اشنایی با اصول حسابداری7

سامانه آنلاين تاريخ يار

اشنایی با اصول حسابداری7

۵ بازديد
اصل بهای تمام شده:
وقتی که یک مؤسسه ای کالاها و خدماتی را خریداری می کند، علاوه بر قیمت های تحقق یافته در معاملات، ارزش های گوناگونی چون ارزش واقعی، ارزش جاری، ارزش جایگزینی و غیره برای آن کالا وجود دارد.
اما در حسابداری و با توجه به اصل بهای تمام شده، قیمت های تحقق یافته در معاملات یعنی بهای تمام شده یا ارزش تاریخی مبنای ثبت و ضبط و تهیه گزارش های مالی قرار میگیرد. برای مثال اگر برای خرید ماشین آلات مبلغ ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال پرداخت شود، خرید ماشین آلات را باید به همین مبلغ ثبت و گزارش کرد. حتی اگر ماشین آلات مذکور در تاریخ خرید طبق نظر کارشناس به طور مثال ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال باشد و یا اگر بهای آن در سال آتی دو برابر گردد ، بهای آن به همان مبلغ بهای تمام شده یعنی ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال ثبت می گردد و در دفاتر نگهداری می شود .
در اصل بهای تمام شده که آن را بهای تمام شده تاریخی هم می گویند، مبلغی است که در ازای آن خریدار و فروشنده ای آگاه و مایل یک دارایی را در شرایط عادی، مبادله می کند و گاهی این امکان وجود دارد که دارایی را به قیمتی بیشتر از آنچه باید باشد، خریداری کند اما با توجه به این اصل باید آن دارایی به همان مبلغی که مبادله می گردد ثبت گردد.
نرم افزار دبیرخانه یار نرم افزار خوبیه؟
شما برای کسب اطلاعات در خصوص تاریخ امروز به شمسی  و ... نیز می توانید از این سامانه بهره ببرید.
خواندن ادامه این مطلب 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.