جمعه ۱۹ شهریور ۰۰ ۲۲:۰۹ ۲۷ بازديد
پياده سازي نامناسب سيستم CRM ميتواند تأثير قابل ملاحظهاي در برآورد سود و زيان سازمانها داشته باشد. همانطور كه در مقالات قبلي به بحث انتخاب بهترين نرم افزار CRM اشاراتي شد در اين مقاله نيز مواردي را كه بايد هنگام انتخاب سيستم CRM در نظر داشته باشيم تا در نهايت از بازگشت سرمايهگذاري كه براي خريد سيستم انجام دادهايم مطمئن شويم آورده شده است. راهكارهاي CRM روز به روز با توسعه قابليتهاي جديد توسط شركتها و استفاده از تكنولوژيهاي جديد (cloud، موبايل و هوش مصنوعي) تكامل پيدا ميكنند.
بنابراين زماني كه شما به دنبال انواع مختلف نرم افزار CRM باشيد (نرم افزار CRM سازماني، كسبوكارهاي كوچك و متوسط، نرم افزارهاي CRM بر روي پلتفرم موبايل، نرم افزارهاي CRM تحت وب و در نهايت راهكارهاي متناسب با كسبوكار خاص) قطعا CRM مناسبي براي شما وجود خواهد داشت. اما از آنجا كه گستره سيستمهاي موجود براي انتخاب بسيار زياد است، در ابتدا با اين مسأله مواجه خواهيم شد كه چطور ميتوانيم CRM مناسب خود را بيابيم؟ و از همه مهمتر چطور كاربراني داشته باشيم كه بتوانند نهايت استفاده از نرم افزار را ببرند؟ در ادامه متن مصاحبههايي كه با فراهمكنندگان نرم افزارهاي CRM، كاربران و افراد متخصص در اين زمينه انجام شده است را مشاهده خواهيد كرد. در اين بخش هشت پيشنهاد مطرح شده است كه در نهايت بتوان بهترين انتخاب را داشت و از مزاياي آن بهره برد:
1- شفافيت و دقت در شناسايي نيازمنديها و اهداف
به گفته جف لمسدن (Jeff Lumsden)، مدير توليد CRM در Oracle Sales Cloud، بسياري از مشتريان، هدف و نياز اصليشان را استفاده از تكنولوژيهاي جديد مطرح ميكنند و اين در حالي است كه بسياري از دغدغههاي آنها با تجديد نظر در استفاده از منابع فعليشان حل ميگردد. براي مثال به راحتي بين سيستمهاي On-Premise و سرويسهاي ابري و از يكي به ديگري سوئيچ ميكنند، بدون اينكه حتي آنها را با توجه به اهدافشان، فرايندها و تمركز اصليشان تست و بررسي نمايند.
كريستيانا فريش (Christina R. Fritsch) نيز از مشاوران مؤسسه CLIENTFirst ميگويد: «به اين علت است كه فهميدن نيازمنديهاي سازمان و اهدافش قبل از بررسي گزينهها بسيار مهم و ضروري ميباشد. اينكه چه چيزي نياز به CRM را تعيين ميكند؟ انتظار چه نتايجي پس از پياده سازي سيستم وجود دارد؟ چه مسائلي حل خواهند شد؟ كدام فرايندها ميتوانند بهبود يابند؟» براي اين كار ميبايست اهداف واقعي و منطقي تعيين شود. به عنوان مثال، هدف راه اندازي يك CRM (مديريت ارتباط با مشتري) جديد ميتواند ايجاد يك پايگاه داده مركزي مرتب و كامل از اطلاعات اشخاص و فهرستي قابل اطمينان از فعاليتها باشد. زماني كه مقصود، افزايش سرمايهگذاري در سيستم است، اهداف ميتوانند پيچيدهتر باشند مثل فرايند پيگيري و قيف (Pipeline) فروش.
2- در نظر گرفتن نحوه كار كردن كاربران با سيستم
لمسدن ميگويد: يكي از دلايلي كه پياده سازيهاي موفق CRM در سازمانها اتفاق ميافتد درگير شدن همه كاربران با سيستم است نه اينكه تنها كارشناسان فروش يا افراد آشنا به سيستم از آن استفاده كنند. هنگام انتخاب يك سيستم، كاربران واحدهاي مختلف سازمان خود را ارزيابي نماييد -پرسنل بازاريابي، فروش، IT، خدمات مشتريان، مالي– و مقدار داده وارد شده توسط آنها را در سيستم جدي بگيريد!
او همچنين بر اين نكته تأكيد ميكند كه فقط كار كردن پرسنل با سيستم كافي نبوده بلكه چگونگي انجام كارها در سيستم و تمايل كاربران براي استفاده از آن نيز با اهميت است. به بيان ديگر نگاه و احساس شركتها به CRM نقش بسيار مهمي در انگيزه كاربران و نحوه استفاده آنها از سيستم CRM خواهد داشت. با در نظر گرفتن نيازمنديها و اولويت كاربران و انتخاب يك نرم افزار CRM با رابط كاربري آشنا و راحت، شانس بيشتري را براي انطباق سازماني سريعتر و راحتتر خواهيد داشت.
براي كسب اطلاعات در خصوص فكس آنلاين، داشتن يك تقويم فارسي، تبديل تقويم و ... كافيست وارد سايت يار شويد.